Mindfulnes redukuje stres podczas egzaminów

Mindfulness redukuje poziom stresu podczas egaminów

W związku z licznymi prośbami o wyjaśnienie cytowanego przeze mnie wcześniej na facebooku badania postanowiłem przybliżyć Wam ten temat bliżej.

Jak wykazał kontrolowany losowo test przeprowadzony przez naukowców z University of Cambridge, że trening uważności może pomóc uczniom zagrożonym problemami ze zdrowiem psychicznym.

Podczas gdy rozpowszechnienie się lęku i depresji wśród studentów pierwszego roku jest niższe niż w populacji ogólnej, zwiększa się, przekraczając go w ciągu 2 lat. Liczba studentów korzystających z usług doradczych w Wielkiej Brytanii wzrosła o 50% w latach 2010-2015, przewyższając wzrost liczby studentów w tym samym okresie. Nie ma zgody co do tego, czy uczniowie cierpią na więcej zaburzeń psychicznych, są mniej odporni niż w przeszłości, czy też mają mniejszy wpływ na dostęp do wsparcia. Bez względu na to, usługi wsparcia zdrowia psychicznego dla studentów stają się coraz bardziej powszechne.Ostatnie lata przyniosły wzrost zainteresowania uważnością, sposobem na skupienie uwagi w celu osiągnięcia dobrostanu psychicznego opartego na praktyce medytacji. Istnieją dowody, że trening uważności może poprawić objawy powszechnych problemów zdrowia psychicznego, takich jak lęk i depresja. Jednak niewiele jest wiarygodnych dowodów na skuteczność treningu uważności w zapobieganiu takim problemom u studentów.

“Biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie na usługi wsparcia zdrowia psychicznego studentów, chcieliśmy sprawdzić, czy uważność może pomóc uczniom w opracowaniu zapobiegawczych strategii radzenia sobie” – mówi Géraldine Dufour, szef działu doradztwa uniwersyteckiego w Cambridge. Dufour jest jedną z autorów badania, które miało na celu sprawdzenie skuteczności uważności – wyniki opublikowano dzisiaj w The Lancet Public Health.

Łącznie w badaniu wzięło udział 616 studentów, którzy zostali losowo podzieleni na dwie grupy. Obie grupy otrzymały dostęp do kompleksowego scentralizowanego wsparcia w ośrodku doradztwa uniwersyteckiego w Cambridge, oprócz wsparcia dostępnego na uniwersytecie i w jego koledżach oraz od służb zdrowia, w tym National Health Service.

Połowa (309 studentów) otrzymała również kurs uważności dla studentów. Składał się z ośmiu, tygodniowych, bezpośrednich sesji grupowych opartych na książce “Uważność: praktyczny przewodnik po poszukiwaniu spokoju w szalonym świecie”, dostosowanej do studentów uniwersyteckich. Uczniowie zachęcani byli również do praktykowania w domu, począwszy od ośmiominutowych medytacji i zwiększania do około 15-25 minut dziennie, a także innych praktyk uważności, takich jak uważne spacery i uważne jedzenie. Uczniom z drugiej połowy zaoferowano szkolenie uważności w następnym roku.

Naukowcy ocenili wpływ treningu uważności na stres (“stres psychiczny”) podczas głównego, rocznego okresu egzaminacyjnego w maju i czerwcu 2016 r., Najbardziej stresującego tygodnia dla większości studentów. Mierzyli to za pomocą CORE-OM, ogólnej oceny używanej w wielu usługach doradczych.Kurs uważności doprowadził do uzyskania niższych ocen zagrożenia po kursie i podczas egzaminu w porównaniu z uczniami, którzy otrzymali jedynie zwykłe wsparcie. Uczestnicy uważni byli o jedną trzecią mniej skłonni, niż pozostali uczestnicy do uzyskania wyników powyżej progu powszechnie uznawanego za zasługującego na wsparcie zdrowia psychicznego. Oceny zagrożenia dla grupy uważności w czasie egzaminu spadły poniżej poziomu podstawowego (mierzonego na początku badania, przed czasem egzaminu), podczas gdy uczniowie, którzy otrzymali standardowe wsparcie, byli coraz bardziej zestresowani w miarę postępu akademickiego.

Naukowcy przyjrzeli się również innym środkom, takim jak własne określenie samopoczucia. Naukowcy odkryli, że trening uważności poprawił samopoczucie w okresie egzaminu w porównaniu ze zwykłym wsparciem.

“Zgodnie z naszą najlepszą wiedzą, to jak dotąd najsolidniejsze badania oceniające trening uważności dla uczniów, który popiera wcześniejsze badania sugerujące, że można poprawić zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie w stresujących okresach” – mówi dr Julieta Galante z Wydziału Psychiatrii w Cambridge, która prowadziła badania.

“Uczniowie, którzy ćwiczyli uważność, osiągali niższe wyniki niż średnia, nawet podczas egzaminu, co sugeruje, że uważność pomaga budować odporność na stres.”

Profesor Peter Jones, również z Wydziału Psychiatrii, dodaje: “dowody wskazują na to, że trening uważności może pomóc ludziom radzić sobie z akumulacyjnym stresem. Chociaż korzyści te mogą być podobne do innych metod prewencyjnych, uważność może być użytecznym dodatkiem do interwencji już dostarczonych przez poradnie uniwersyteckie. Wydaje się być popularny, możliwy do zrealizowania, akceptowalny i pozbawiony piętna.”

Zespół zbadał także, czy uważność ma jakikolwiek wpływ na wyniki badań; jednak ich odkrycia okazały się niejednoznaczne.

Źródło: http://www.cam.ac.uk/research/news/mindfulness-training-reduces-stress-during-exam-time